Popular Posts

Monday, April 30, 2012

PBS PENDIDIKAN ISLAM TINGKATAN 1... KERJA MENGEDIT DOKUMEN STANDARD PRESTASI ( DSP )...

Salam. Untuk makluman pengunjung blog Badan Dakwah SMK Taman Universiti , entry ini dimuatnaik pada 30 April 2012 setelah selesai kerja-kerja akhir pengeditan DSP Tingkatan 1 yang saya dapat ketika penyebaran pada 2-4 April 2012. Walaubagaimanapun pada 19 Februari 2013 , saya menerima DSP Ting. 1 & 2  dari web Lembaga Peperiksaan Malaysia yang telah ditambahbaik. Maka kerja-kerja pengeditan dan penyusunan semula dilakukan sehingga 14 Mac 2013. Setelah penyebaran di peringkat Daerah Johor Bahru pada 2 April 2013 dilakukan, maka saya berbesar hati untuk berkongsi bahan dengan rakan GPI diluar sana tidak kira di mana sahaja berada agar ilmu ini dapat disebarluaskan. Sebarkanlah agar jariah ilmu ini kan berkembang. DSP Pend Islam Ting. 1 mengalami banyak perubahan dan DSP Ting. 2 ada yang ditukar tajuknya. Download dan kongsikanlah bersama rakan Panitia di dalam daerah maupun di negeri Ustaz/ah berada. Semoga pulangan pahala jariahnya untuk Ustaz/ah juga kerana membuka ruang ilmu ini tersebar. Semoga Allah memberkati segala usaha-usaha baik yang kita lakukan. Sesungguhnya saya mengimpikan redha dan rahmatNYA menaungi di setiap langkah perjalanan hidup saya dan keluarga seluruhnya sehinggalah di saat-saat akhir kami bertemuNYA . Amin


 Berikut adalah DSP Ting. 1 & 2 yang terkini yang telah saya susun Band mengikut tajuk... 
saya izinkan dan halalkan di'copy' tapi perlu disemak dan diteliti semula takut-takut ada yang salah... ( atau boleh request soft copy melalui emel yasirahy@yahoo.com - nyatakan nama dan nama sekolah ustaz/ah) atau terus download di sini. Saya attachkan semua bahan yang saya ada yang terkini sehingga 6 April 2013. Semoga bermanfaat. 


MUAT TURUN BAHAN PBS TERKINI


BAHAN PBS 2013 :

DSP TING.1 & 2 TERKINI 
YANG TELAH DISUSUN MENGIKUT TAJUK


MEJA KERJA SAYA...

DOKUMEN STANDARD PRESTASI ( DSP ) PBS PENDIDIKAN ISLAM TINGKATAN SATU YANG TELAH DISUSUN BAND MENGIKUT TAJUK


BAHAGIAN AYAT BACAAN SURAH AL BAQARAH 1-286

B1D1E1
Membaca ayat-ayat bacaan daripada surah al-Baqarah mengikut bacaan guru.

B2D1E1
Membaca ayat-ayat bacaan daripada surah al-Baqarah dengan bimbingan guru.

B3D1E1
Membaca ayat-ayat bacaan daripada surah al-Baqarah dengan betul tanpa bimbingan.

B4D1E1
Membaca ayat-ayat daripada surah al-Baqarah dengan betul, bertajwid dengan pemerhatian yang khusus kepada hukum nun sakinah dan tanwin.

B5D1E1
Membaca ayat-ayat bacaan daripada surah al-Baqarah dengan betul, bertajwid dan lancar.

B6D1E1
Membaca ayat-ayat bacaan daripada surah al-Baqarah dengan betul, bertajwid, lancar dan fasih.


BAHAGIAN AYAT HAFAZAN
D1D2E1
Menghafaz kalimah serta potongan ayat daripada surah al-Baqarah:
• ayat 1 – 5
• ayat 201
• ayat 255
• ayat 256
• ayat 284 – 286

B2D2E1
Menghafaz ayat daripada surah al-Baqarah iaitu:
• ayat 1 – 5
• ayat 201
• ayat 255
• ayat 256
• ayat 284 – 286

B3D2E1
Menghafaz ayat-ayat surah al-Baqarah dengan betul dan bertajwid iaitu:
• ayat 1 – 5
• ayat 201
• ayat 255
• ayat 256
• ayat 284 – 286

B4D2E1
Menghafaz ayat daripada surah al-Baqarah dengan betul, bertajwid dan lancar iaitu:
• ayat 1 – 5
• ayat 201
• ayat 255
• ayat 256
• ayat 284 – 286


B5D2E1
Menghafaz ayat daripada surah al-Baqarah dengan betul, bertajwid, lancar dan fasih iaitu:
• ayat 1 – 5
• ayat 201
• ayat 255
• ayat 256
• ayat 284 – 286


B6D2E1
Menghafaz ayat daripada surah al-Baqarah dengan bacaan betul, bertajwid, lancar, fasih dan bertadwir:
• ayat 1 – 5
• ayat 201
• ayat 255
• ayat 256
• ayat 284 – 286


BAHAGIAN AYAT KEFAHAMAN : PELAJARAN 1-10

B1D3E1
Mengiakan/menggeleng/diam dgn pergerakan badan (body language) @ memberi isyarat mengenai isi kandungan ayat-ayat surah al-Baqarah iaitu :
• ayat 1 – 5 ( PEL 1 - AL QURAN MENJANA KECEMERLANGAN HIDUP )
 • ayat 34 – 37 ( PEL 2 - MENCONTOHI KEPATUHAN MALAIKAT )
 • ayat 83 ( PEL 3 – BERBUDI DAN BERBAKTI CARA HIDUP MUKMIN )
 • ayat 155 – 156 ( PEL 4 – BERBUDI DAN BERBAKTI CARA HIDUP MUKMIN )
 • ayat 168 ( PEL 5 – MAKANAN YANG HALAL DAN YANG HARAM MENURUT ISLAM )
 • ayat 201 ( PEL 6 – KEPENTINGAN DOA DALAM HIDUP MUKMIN )
 • ayat 219 ( PEL 7 – ARAK DAN JUDI MEMUSNAHKAN KEHIDUPAN )
 • ayat 255 ( PEL 8 – KEAGUNGAN DAN KEKUASAAN ALLAH SWT )
 • ayat 256 ( PEL 9 – BERPEGANG TEGUH DENGAN AGAMA ALLAH )
• ayat 284 – 286 ( PEL 10 – SIFAT-SIFAT ALLAH SWT ) 
 

B2D3E1
Menyatakan isi kandungan ayat -ayat surah al-Baqarah dgn betul iaitu :
• ayat 1 – 5 ( PEL 1 - AL QURAN MENJANA KECEMERLANGAN HIDUP )
 • ayat 34 – 37 ( PEL 2 - MENCONTOHI KEPATUHAN MALAIKAT )
 • ayat 83 ( PEL 3 – BERBUDI DAN BERBAKTI CARA HIDUP MUKMIN )
 • ayat 155 – 156 ( PEL 4 – BERBUDI DAN BERBAKTI CARA HIDUP MUKMIN )
 • ayat 168 ( PEL 5 – MAKANAN YANG HALAL DAN YANG HARAM MENURUT ISLAM )
 • ayat 201 ( PEL 6 – KEPENTINGAN DOA DALAM HIDUP MUKMIN )
 • ayat 219 ( PEL 7 – ARAK DAN JUDI MEMUSNAHKAN KEHIDUPAN )
 • ayat 255 ( PEL 8 – KEAGUNGAN DAN KEKUASAAN ALLAH SWT )
 • ayat 256 ( PEL 9 – BERPEGANG TEGUH DENGAN AGAMA ALLAH )
• ayat 284 – 286 ( PEL 10 – SIFAT-SIFAT ALLAH SWT ) 

B3D3E1
Mengamalkan isi kandungan ayat-ayat daripada surah al-Baqarah iaitu :
• ayat 1 – 5 ( PEL 1 - AL QURAN MENJANA KECEMERLANGAN HIDUP )
 • ayat 34 – 37 ( PEL 2 - MENCONTOHI KEPATUHAN MALAIKAT )
 • ayat 83 ( PEL 3 – BERBUDI DAN BERBAKTI CARA HIDUP MUKMIN )
 • ayat 155 – 156 ( PEL 4 – BERBUDI DAN BERBAKTI CARA HIDUP MUKMIN )
 • ayat 168 ( PEL 5 – MAKANAN YANG HALAL DAN YANG HARAM MENURUT ISLAM )
 • ayat 201 ( PEL 6 – KEPENTINGAN DOA DALAM HIDUP MUKMIN )
 • ayat 219 ( PEL 7 – ARAK DAN JUDI MEMUSNAHKAN KEHIDUPAN )
 • ayat 255 ( PEL 8 – KEAGUNGAN DAN KEKUASAAN ALLAH SWT )
 • ayat 256 ( PEL 9 – BERPEGANG TEGUH DENGAN AGAMA ALLAH )
• ayat 284 – 286 ( PEL 10 – SIFAT-SIFAT ALLAH SWT )    

B4D3E1
Menyatakan isi kandungan ayat daripada surah al-Baqarah dgn betul iaitu :
• ayat 1 – 5 ( PEL 1 - AL QURAN MENJANA KECEMERLANGAN HIDUP )
 • ayat 34 – 37 ( PEL 2 - MENCONTOHI KEPATUHAN MALAIKAT )
 • ayat 83 ( PEL 3 – BERBUDI DAN BERBAKTI CARA HIDUP MUKMIN )
 • ayat 155 – 156 ( PEL 4 – BERBUDI DAN BERBAKTI CARA HIDUP MUKMIN )
 • ayat 168 ( PEL 5 – MAKANAN YANG HALAL DAN YANG HARAM MENURUT ISLAM )
 • ayat 201 ( PEL 6 – KEPENTINGAN DOA DALAM HIDUP MUKMIN )
 • ayat 219 ( PEL 7 – ARAK DAN JUDI MEMUSNAHKAN KEHIDUPAN )
 • ayat 255 ( PEL 8 – KEAGUNGAN DAN KEKUASAAN ALLAH SWT )
 • ayat 256 ( PEL 9 – BERPEGANG TEGUH DENGAN AGAMA ALLAH )
• ayat 284 – 286 ( PEL 10 – SIFAT-SIFAT ALLAH SWT ) 

B5D3E1
Menyatakan isi kandungan ayat daripada surah al-Baqarah dgn betul dan istiqamah :
• ayat 1 – 5 ( PEL 1 - AL QURAN MENJANA KECEMERLANGAN HIDUP )
 • ayat 34 – 37 ( PEL 2 - MENCONTOHI KEPATUHAN MALAIKAT )
 • ayat 83 ( PEL 3 – BERBUDI DAN BERBAKTI CARA HIDUP MUKMIN )
 • ayat 155 – 156 ( PEL 4 – BERBUDI DAN BERBAKTI CARA HIDUP MUKMIN )
 • ayat 168 ( PEL 5 – MAKANAN YANG HALAL DAN YANG HARAM MENURUT ISLAM )
 • ayat 201 ( PEL 6 – KEPENTINGAN DOA DALAM HIDUP MUKMIN )
 • ayat 219 ( PEL 7 – ARAK DAN JUDI MEMUSNAHKAN KEHIDUPAN )
 • ayat 255 ( PEL 8 – KEAGUNGAN DAN KEKUASAAN ALLAH SWT )
 • ayat 256 ( PEL 9 – BERPEGANG TEGUH DENGAN AGAMA ALLAH )
• ayat 284 – 286 ( PEL 10 – SIFAT-SIFAT ALLAH SWT ) 
 

B6D3E1
Mengamalkan isi kandungan ayat daripada surah al-Baqarah dgn betul, istiqamah dan boleh dicontohi : • ayat 1 – 5 ( PEL 1 - AL QURAN MENJANA KECEMERLANGAN HIDUP )
 • ayat 34 – 37 ( PEL 2 - MENCONTOHI KEPATUHAN MALAIKAT )
 • ayat 83 ( PEL 3 – BERBUDI DAN BERBAKTI CARA HIDUP MUKMIN )
 • ayat 155 – 156 ( PEL 4 – BERBUDI DAN BERBAKTI CARA HIDUP MUKMIN )
 • ayat 168 ( PEL 5 – MAKANAN YANG HALAL DAN YANG HARAM MENURUT ISLAM )
 • ayat 201 ( PEL 6 – KEPENTINGAN DOA DALAM HIDUP MUKMIN )
 • ayat 219 ( PEL 7 – ARAK DAN JUDI MEMUSNAHKAN KEHIDUPAN )
 • ayat 255 ( PEL 8 – KEAGUNGAN DAN KEKUASAAN ALLAH SWT )
 • ayat 256 ( PEL 9 – BERPEGANG TEGUH DENGAN AGAMA ALLAH )
• ayat 284 – 286 ( PEL 10 – SIFAT-SIFAT ALLAH SWT ) 
 

BAHAGIAN HADIS KEFAHAMAN : PELAJARAN 11-13
PELAJARAN 11 : PENGENALAN HADIS (BT 75-79)

B1D4E1
Mengia / menggeleng / diam dengan pergerakan badan (body language) memberi isyarat atau menyatakan:
-Pengertian hadis. ( PEL 11 – BT MS 76 )
-Hadis sebagai sumber hukum ( PEL 11 – BT MS 76 )
-Menyatakan perbezaan hadis dan al-Quran. ( PEL 11 – BT MS 77 )

B2D4E1
Menyatakan
-Maksud hadis al-Aqwal dan al-Af’al ( PEL 11 – BT MS 78 )
-Menerangkan syarat-syarat perawi hadis ( PEL 11 – BT MS 79 )

B3D4E1
-Menyatakan perbezaan hadis nabawi, hadis qudsi dan al-Quran.   
 ( PEL 11 – BT MS 77 )

BAND 4
-  TIADA –

BAND 5
-  TIADA –

BAND 6
-   TIADA –


PELAJARAN 12 : AL-QURAN DAN HADIS PANDUAN HIDUP MUKMIN (BT 80-85)

BAND 1
-  TIADA –

BAND 2
-  TIADA –

BAND 3
-   TIADA –

B4D4E1
Menyatakan isi kandungan hadis dengan betul.
-Hadis 2: Al-Quran dan Hadis Panduan Hidup Mukmin  ( PEL 12 – BT MS 81 )

B5D4E1
Mengamalkan isi kandungan hadis pilihan dengan betul dan istiqamah:
-Hadis 2: Al-Quran dan Hadis Panduan Hidup Mukmin.
( PEL 12 – BT MS 81 )

B6D4E1
Mengamalkan isi kandungan hadis pilihan dengan betul, istiqamah dan boleh dicontohi.
-Hadis 2: Al-Quran dan Hadis Panduan Hidup Mukmin. ( PEL 12 – BT MS 81 )


PELAJARAN 13 : ILMU PENGETAHUAN ASAS KEJAYAAN (BT 86-90)


BAND 1
-  TIADA –

BAND 2
-  TIADA –

BAND 3
-   TIADA –

B4D4E1
Menyatakan isi kandungan hadis dengan betul.
-Hadis 1: Galakan Menuntut Ilmu ( PEL 13 – BT MS 87 )

B5D4E1
Mengamalkan isi kandungan hadis pilihan
dengan betul dan istiqamah:
-Hadis 1: Galakan Menuntut Ilmu ( PEL 13 – BT MS 87 )

B6D4E1
Mengamalkan isi kandungan hadis pilihan dengan betul, istiqamah dan boleh dicontohi.
-Hadis 1: Galakan Menuntut Ilmu ( PEL 13 – BT MS 87 )



BAHAGIAN AQIDAH : PELAJARAN 14-18
PELAJARAN 14 : KONSEP AQIDAH (BT 91-95)

B1D6E1
Menyatakan pengertian akidah. . ( PEL 14 – BT MS 92 )

B2D6E1
Menyatakan ciri-ciri akidah yang betul dan akidah yang salah.

B2D6E2
Menyatakan tujuan mempelajari ilmu akidah.


BAND 3
-  TIADA –


BAND 4
-  TIADA –

BAND 5
-  TIADA –

BAND 6
-   TIADA –     

PELAJARAN 15 : ASAS AQIDAH ISLAM (BT 96-102)

B1D6E2
Menyatakan sumber utama akidah Islamiah. ( PEL 15 – BT MS 97 )

B2D6E3
Menyatakan empat aspek akidah Islamiah. ( PEL 15 – BT MS 99 )

B3D6E1
Menyenaraikan perkara-perkara yang merosakkan akidah.

B3D6E2
Menyenaraikan perkara-perkara yang memantapkan akidah.

 B4D5E1
Menyatakan perkara-perkara yang boleh memantapkan akidah.

B4D5E2
Mengawal perlakuan dan pertuturan daripada perkara yang merosakkan akidah.

B5D5E1
Melakukan perkara yang memantapkan akidah secara berterusan.

B5D5E2
Mengawal perlakuan dan pertuturan daripada perkara yang merosakkan akidah secara berterusan.

B5D5E3
Melakukan amalan-amalan sunat sebagai usaha memantapkan iman.

B6D5E1
Melakukan perkara yang memantapkan akidah secara berterusan dan boleh dicontohi.

B6D5E2
Mengawal perlakuan dan pertuturan daripada perkara yang merosakkan akidah secara berterusan dan boleh dicontohi.

B6D5E3
Melakukan amalan-amalan sunat sebagai usaha memantapkan iman secara berterusan.


PELAJARAN 16 : KONSEP MUSLIM DAN MUKMIN (BUKU TEKS 103-108)

B1D8E1
Menyatakan maksud islam, iman dan ihsan.
( PEL 16 – BT MS 103-108 )

B2D8E1
Menyatakan maksud muslim dan mukmin.
( PEL 16 – BT MS 103-108 )

B3D8E1
Menyenaraikan sifat-sifat muslim dan mukmin.
( PEL 16 – BT MS 103-108 )

B4D7E1
Menunjukkan usaha mempertingkatkan diri menjadi muslim yang mukmin.
( PEL 16 – BT MS 103-108 )

B5D7E1
Menunjukkan usaha mempertingkatkan diri menjadi muslim yang mukmin secara istiqamah.
( PEL 16 – BT MS 103-108 )

B6D7E1
Mempamerkan imej muslim yang mukmin.
( PEL 16 – BT MS 103-108 )


PELAJARAN 17 : RUKUN IMAN TERAS AQIDAH ISLAM (BUKU TEKS 109-113)

B1D7E1
Menyatakan rukun iman.
 ( PEL 17 – BT MS 109-113 )

B2D7E1
Menyatakan maksud rukun iman.
( PEL 17 – BT MS 109-113 )

B3D7E1
Menyenaraikan akibat tidak mempercayai rukun iman.
( PEL 17 – BT MS 109-113 )

B4D6E1
Mempamerkan perlakuan dan pertuturan yang menunjukkan beriman dengan rukun-rukun iman dengan betul.
 ( PEL 17 – BT MS 110-112 )

B5D6E1
Mempamerkan perlakuan dan pertuturan yang menunjukkan beriman dengan rukun-rukun iman dengan betul dan istiqamah.
( PEL 17 – BT MS 110-113 )

B6D6E1
Mempamerkan perlakuan dan pertuturan yang menunjukkan beriman dengan rukun-rukun iman dengan betul, istiqamah dan boleh dicontohi.
( PEL 17 – BT MS 110-113 )


PELAJARAN 18 : DALIL KEWUJUDAN ALLAH SWT (BUKU T EKS 114-120)

B1D9E1
Menyebut bukti kewujudan Allah SWT dan keesaan-Nya melalui alam syahadah (nyata). 
( PEL 18 – BT MS 114-120 )

B2D9E1
Menyatakan dalil akli tentang kewujudan Allah SWT.
( PEL 18 – BT MS 114-120 )

B3D9E1
Menyatakan dalil nakli tentang kewujudan Allah SWT.
( PEL 18 – BT MS 114-120 )

B4D8E1
Menjelaskan bukti kewujudan Allah SWT dan keesaan-Nya melalui alam syahadah.
( PEL 18 – BT MS 114-120 )

B5D8E1
Menunjukkan kesyukuran melalui perkataan , perlakuan dan keyakinan bahawa Allah SWT itu wujud.
( PEL 18 – BT MS 114-120 )

B6D8E1
Mempamerkan sikap taat kepada perintah Allah SWT dan menjauhi larangan-Nya.
( PEL 18 – BT MS 114-120 )


PELAJARAN 19 : UNIT 1 – KONSEP FARDHU AIN DAN FARDHU KIFAYAH
 (BT 122-123)

B1D10E1 ( DSP : MS11 )
Menyebut pengertian :
•             Fardhu Ain
•             Fardhu Kifayah

B2D10E1 ( DSP : MS17 )
Memberi contoh:
•             Fardhu Ain
•             Fardhu Kifayah

B3D10E1 ( DSP : MS23 )
Menjelaskan perbezaan antara :
•             Fardhu Ain
•             Fardhu Kifayah

BAND 4
-  TIADA –

BAND 5
-  TIADA –

BAND 6
-   TIADA –


PELAJARAN 19 : UNIT 2 – KEPENTINGAN FARDHU AIN DAN FARDHU KIFAYAH 
(BT 125-128)

BAND 1
-  TIADA –

BAND 2
-  TIADA –

BAND 3
-   TIADA –       

B4D9E1 ( DSP : MS28 )
Melakukan amalan Fardu Ain dan Fardhu Kifayah dengan betul.

B5D9E1 ( DSP : MS33 )
Melakukan amalan Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah dalam kehidupan seharian secara berterusan.

B6D9E1 ( DSP : MS38 )
Melakukan amalan Fardu ain dan Fardhu Kifayah dalam kehidupan seharian secara berterusan dan boleh dicontohi.



BAHAGIAN IBADAT : PELAJARAN 20-23

PELAJARAN 20 : UNIT 1 – KONSEP BERSUCI (BT 130-136)

B1D11E1 ( DSP : MS11 )
Menyebut pengertian bersuci. ( UNIT 1 - BT MS132 )

B2D11E1 ( DSP : MS17 )
Boleh mengenal pasti:
benda-benda kotor yang najis ( UNIT 1 - BT MS133 )
bahan-bahan bersuci ( UNIT 1 - BT MS135 )

B3D11E1 ( DSP : MS23 )
Menunjukkan kebolehan:
Membandingkan amalan orang yang bersih dengan pengotor.
( UNIT1 – BT MS135 )

B4D10E1 ( DSP : MS28 )
Melakukan konsep bersuci dengan:
• sentiasa memakai pakaian yang bersih dan menutup aurat.
( UNIT 1 – BT MS135 )

B5D10E1 ( DSP : MS33 )
Melaksanakan konsep bersuci dengan:
• Menjelaskan akibat buruk mengabaikan kebersihan.
( UNIT 1 - BT MS134 )
• Sentiasa menjaga kesihatan dan mengamalkan cara hidup sihat. ( UNIT 1 - BT MS134-136 )

B6D10E1 ( DSP : MS38 )
Melaksanakan konsep bersuci dengan:
• Sentiasa memakai pakaian yang bersih dan menutup aurat serta boleh dicontohi. UNIT 1 - BT MS132-136 )


PELAJARAN 20 : UNIT 2 – BERSUCI DARIPADA NAJIS (BT 137-139)

B1D11E2 ( DSP : MS11 )
Menyebut pengertian najis. ( UNIT 2 - BT MS140 )

B2D11E1 ( DSP : MS17 )
Boleh mengenal pasti:
• jenis-jenis najis ( UNIT 2 - BT MS137 )

B3D11E1 ( DSP : MS23 )
Menunjukkan kebolehan:
• Membezakan jenis-jenis najis dan cara-cara menyucikannya.
( UNIT 2 - BT MS138 )

B4D10E1 ( DSP : MS28 )
Melakukan konsep bersuci dengan:
• melaksanakan cara bersuci daripada najis dengan betul.
( UNIT 2 - BT MS138 )

BAND 5
-  TIADA –

BAND 6
-  TIADA –


PELAJARAN 20 : UNIT 3 – ISTINJAK (BT 140-142)

B1D11E3 ( DSP : MS11 )
Menyebut pengertian dan hukum istinjak.
( UNIT 3 - BT MS132 )

B2D11E1 ( DSP : MS17 )
Boleh mengenal pasti:
• alat-alat istinjak ( UNIT 3 - BT MS140 )

B3D11E1 ( DSP : MS23 )
Menunjukkan kebolehan:
• Menyenaraikan syarat-syarat istinjak dengan benda-benda kesat.
 ( UNIT 3 - BT MS141 )

B4D10E1 ( DSP : MS28 )
Melakukan konsep bersuci dengan:
• melaksanakan cara-cara istinjak menggunakan alat-alat istinjak.
( UNIT 3 - BT MS141 )

B5D10E1 ( DSP : MS33 )
Melaksanakan konsep bersuci dengan:
• Menjelaskan implikasi orang yang tidak beristinjak dengan betul.
( UNIT 3 - BT MS140-142 )

BAND 6
-  TIADA –


PELAJARAN 20 : UNIT 4 – WUDHUK (BT 143-147)

B1D11E4 ( DSP : MS11 )
Menyebut pengertian dan hukum berwuduk.
( UNIT 4 - BT MS143 )

B2D11E2 ( DSP : MS17 )
• Menyatakan anggota wuduk ( UNIT 4 - BT MS144 )
• Menyenaraikan rukun wuduk ( UNIT 4 - BT MS144 )

B3D11E1 ( DSP : MS23 )
Menunjukkan kebolehan:
• Melafazkan niat wuduk. ( UNIT 4 - BT MS144 )
• Mengamalkan perlakuan wuduk. ( UNIT 4 - BT MS144 )

B4D10E1 ( DSP : MS28 )
Melakukan konsep bersuci dengan:
•Melakukan perlakuan dalam wuduk dengan betul mengikut urutan.
 ( UNIT 4 – BT MS144 )

B5D10E1 ( DSP : MS33 )
Melaksanakan konsep bersuci dengan:
•Mengaplikasikan wuduk dalam kehidupan seharian dan mengamalkan adab ketika berwuduk. ( UNIT 4 - BT MS143-146 )

B6D10E1 ( DSP : MS38 )
Melaksanakan konsep bersuci dengan:
• Melakukan perlakuan wuduk dengan sempurna dan boleh dicontohi. UNIT 4 - BT MS143-146 )


PELAJARAN 20 : UNIT 5 – MANDI (BT 148-151)

B1D11E5 ( DSP : MS11 )
Menyebut pengertian mandi dan bahagian mandi.
( UNIT 5 - BUKU TEKS MS148 )

B2D11E3 ( DSP : MS17 )
Menyebut sebab wajib mandi.
( UNIT 5 - BUKU TEKS MS149 )

B3D11E1 ( DSP : MS23 )
Menunjukkan kebolehan:
Melaksanakan mandi wajib dengan melafaz niat mandi wajib.
( UNIT 5 - BUKU TEKS MS149 )
Menyenaraikan perkara sunat ketika mandi wajib.
( UNIT 5 - BUKU TEKS MS149 )

B4D10E1 ( DSP : MS28 )
Melakukan konsep bersuci dengan:
Melakukan mandi wajib dengan betul mengikut urutan. 
( UNIT 5 - BUKU TEKS MS148-150 )

BAND 5
-  TIADA –

BAND 6
-  TIADA –


PELAJARAN 20 : UNIT 6 – TAYAMMUM (BT 152-154)

B1D11E6 ( DSP : MS11 )
Menyebut pengertian dan hukum bertayamum.
 ( UNIT 6 - BUKU TEKS MS152 )

B2D11E4 ( DSP : MS17 )
Menyebut anggota bertayamum dan alat tayamum.
( UNIT 6 - BUKU TEKS MS153 )

B3D11E1 ( DSP : MS23 )
Menunjukkan kebolehan:
Melaksanakan tayamum dengan lafaz niat tayamum.
( UNIT 6 - BUKU TEKS MS153 )
Menyatakan sebab-sebab tayamum dan rukun tayamum.  
( UNIT 6 - BUKU TEKS MS152&153 )

B4D10E1 ( DSP : MS28 )
Melakukan konsep bersuci dengan:
Melaksanakan tayamum dengan betul.
( UNIT 6 - BUKU TEKS MS152-154 )

BAND 5
-  TIADA –

BAND 6
-  TIADA –

           
PELAJARAN 20 : UNIT 7 - SAMAK (BT 155-157)

B1D11E7 ( DSP : MS12 )
Menyebut pengertian dan hukum samak.
 ( UNIT 7 - BUKU TEKS MS155 )

B2D11E5 ( DSP : MS17 )
Menyebut alat-alat samak.
 ( UNIT 7 - BUKU TEKS MS156 )

B3D11E1 ( DSP : MS23 )
 • Melakukan samak. ( UNIT 7 - BUKU TEKS MS156 )

B4D10E1 ( DSP : MS28 )
Melakukan konsep bersuci dengan:
• melakukan samak dengan betul dan boleh menyatakan perbezaan cara-cara sertu dan samak.
( UNIT 7 - BUKU TEKS MS155-157 )

BAND 5
-  TIADA –

BAND 6
-  TIADA –


PELAJARAN 20 : UNIT 8 – HIKMAH BERSUCI (BT 158-161)

BAND 1
-  TIADA –

B2D11E6( DSP : MS17 )
Menyenaraikan penyakit-penyakit yang berpunca dari amalan yang mengabaikan kebersihan diri dan alam sekitar.
( UNIT 8 - BUKU TEKS MS158-161 )

BAND 3
-  TIADA –

BAND 4
-  TIADA –

BAND 5
-  TIADA –

BAND 6
-  TIADA –


PELAJARAN 21  UNIT 1 :  SOLAT FARDHU(BT 163-169)

B1D12E1
Menyebut pengertian solat. ( UNIT 1 – BT MS 163 )

B1D12E2
Menyebut hukum menunaikan solat. ( UNIT 1 – BT MS 163 )

B2D12E1
Menyatakan waktu-waktu solat fardu. ( UNIT 1 – BT MS 164 )

B3D12E1
Tunjuk cara melakukan solat contoh: sujud. ( UNIT 1 – BT MS 166 )

BAND 4
-  TIADA –

B5D11E1
Melakukan perlakuan dalam solat dengan betul mengikut urutan dan istiqamah. ( UNIT 1 – BT MS 166 )

B6D11E1
Menjadikan solat sebagai keperluan hidup dengan sempurna istiqamah, dan boleh dicontohi. ( UNIT 1 – BT MS 163-169 )


PELAJARAN 21  UNIT 2 :  KHUSYUK SOLAT & KESANNYA
 KEPADA KEHIDUPAN MUKMIN  (BT 170-173)

B2D12E3
Menyebut pengertian khusyuk solat. ( UNIT 2 – BT MS 170 )

B2D12E2
Menyatakan perkara-perkara yang membawa khusyuk dalam solat.
( UNIT 2 – BT MS 171 )

B3D12E2
Menerangkan perkara-perkara yang boleh menghalang khusyuk ketika solat.  
( UNIT 2 – BT MS 172 )

BAND 4
-  TIADA –

BAND 5
-  TIADA –

BAND 6
-   TIADA –


PELAJARAN 21  UNIT 3 : TUNTUTAN SOLAT BERJEMAAH ( BUKU TEKS 174-178 )

BAND 1
-  TIADA –

BAND 2
-  TIADA –

BAND 3
-  TIADA –

B4D12E1
Mengamalkan solat berjemaah bersama rakan di sekolah.
( UNIT 3 – BT MS 174-178 )

BAND 5
-  TIADA –

BAND 6
-  TIADA –


PELAJARAN 22 UNIT 1 :  SOLAT JUMAAT (BUKU TEKS 180-184)

B1D14E1
Menyebut pengertian solat Jumaat, hukum menunaikan solat Jumaat.  
( UNIT 1 – BT MS 180 )

B2D14E1
Menyenaraikan keistimewaan hari Jumaat. ( UNIT 1 – BT MS 182 )

B2D14E2
Menjelaskan syarat wajib dan syarat sah solat Jumaat.
( UNIT 1 – BT MS 182 )

BAND 3
-  TIADA –

B4D13E1
Membezakan antara solat fardu Jumaat dengan solat fardu zuhur. 
( UNIT 1 – BT MS 180-184 )

B5D13E1
Menjelaskan perkara-perkara yang sunat dilakukan pada hari Jumaat.
( UNIT 1 – BT MS 180-184 )

B5D13E2
Melazimi membaca doa dan zikir pada hari Jumaat.
( UNIT 1 – BT MS 180-184 )

B6D13E1
Menghuraikan perbezaan kaedah antara golongan mastautin, bermukim dan musafir dalam solat Jumaat.
( UNIT 1 – BT MS 183 )


PELAJARAN 22 UNIT 2 :  KONSEP SOLAT JUMAAT (BUKU TEKS 185-188)

B1D14E2
Menyebut pengertian khutbah Jumaat dan hukum membaca khutbah Jumaat.
 ( UNIT 2 – BT MS 185 )

B2D14E3
Menyenaraikan tiga syarat sah khutbah Jumaat.
( UNIT 2 – BT MS 185 )

B3D14E1
Menyatakan cara melakukan solat Jumaat secara lisan. 
( UNIT 2 – BT MS 185-187 )

B3D14E2
Melaksanakan adab makmum solat Jumaat.
( UNIT 2 – BT MS 185-187 )

B3D14E3
Menyatakan rukun khutbah Jumaat. ( UNIT 2 – BT MS 186 )


BAND 5
-  TIADA –

BAND 6
-  TIADA –


PELAJARAN 22 UNIT 3 :  ADAB MAKMUM SOLAT JUMAAT  (BUKU TEKS 189-192)

BAND 1
-  TIADA –

B2D14E4
Menyenaraikan tiga adab semasa berada di masjid.
 ( UNIT 3 – BT MS 190 )

BAND 3
-  TIADA –

B4D13E2
Menjelaskan adab makmum sebelum, semasa dan selepas solat Jumaat.
( UNIT 3 – BT MS 190-191 )

BAND 5
-  TIADA –

BAND 6
-  TIADA –


PELAJARAN 23 : SOLAT SUNAT TAHIYYATUL MASJID
 & SOLAT SUNAT RAWATIB  (BT 193-196)

B1D15E1
Menyebut pengertian solat sunat tahiyatul masjid dan solat sunat rawatib.

B2D15E1
Menyatakan bahagian solat sunat rawatib qabliah dan ba’diah.

B3D15E1
Menyatakan
• lafaz niat solat sunat rawatib dan solat sunat tahiyatul masjid
• Tunjuk cara solat

B4D14E1
Melakukan solat sunat rawatib dan tahiyatul masjid.

B5D14E1
Melakukan solat sunat rawatib dan solat sunat tahiyatul secara berterusan.

B6D14E1
Melakukan solat sunat rawatib dan solat sunat tahiyatul secara berterusan dan boleh dicontohi.



BAHAGIAN SIRAH NABAWIYYAH : PELAJARAN 24 - 30


PEL 24 : MASY ARAB SEBELUM & SELEPAS ISLAM  (BT 197-202)


B1D16E1

Menyatakan pengertian Jahiliah dan keadaan masyarakat Jahiliah.

( PEL 24 BT MS 198 )



B2D16E1

Menyatakan keadaan masyarakat Arab selepas kelahiran Rasulullah SAW.
( PEL 24 BT MS 201 )



B3D16E1

Menyatakan sifat keji masyarakat Jahiliah.

( PEL 24 BT MS 201 )



B4D15E1

Melahirkan kebencian kepada amalan-amalan Jahiliah.

( PEL 24 BT MS 198-201 )



B5D15E1

Beristiqamah dalam menghindari amalan Jahiliah.

( PEL 24 BT MS 197-201 )


B6D15E1

Menghindari amalan Jahiliah yang ada masakini secara beristiqamah dan boleh dicontohi. ( PEL 24 BT MS 197-201 )




PEL 25 : RIWAYAT HIDUP RASULULLAH  (BUKU TEKS 203-209)

B1D17E1
Menyatakan riwayat hidup Rasulullah SAW.
( PEL 25 BT MS 204-208 )

B1D18E1
Menyatakan peristiwa Rasulullah SAW dilantik menjadi rasul.
( PEL 25 BT MS 207 )

B2D17E1
Menyatakan keturunan Rasulullah SAW. ( PEL 25 BT MS 204 )

B3D17E1
Menyatakan kisah Rasulullah SAW semasa:(PEL 25 BT MS 204,205)
• kelahiran ( MS 204 )
• bersama ibunya ( MS 205 )
• bersama datuknya ( MS 206 )
• bersama bapa saudaranya ( MS 206 )
• remaja ( MS 206 )

B4D16E1
Menyatakan sanjungan kepada Rasulullah SAW. (PEL 25 BT MS 203-209)

B4D16E2
Mencontohi sifat-sifat keunggulan Rasulullah SAW.
(PEL 25 BT MS 203-209)

B5D16E1
Beristiqamah dalam mencontohi keperibadian Rasulullah SAW.
( PEL 25 BT MS 203-209 )

B6D16E1
Beristiqamah dan boleh dicontohi keperibadian Rasulullah SAW.
( PEL 25 BT MS 203-209 )


PEL 26 : KEJAYAAN RASULULLAH SAW 
MELETAKKAN ASAS AQIDAH YANG KUKUH  (BUKU TEKS 210-214)






BAND 1
-  TIADA –

B2D18E1
Menyatakan perjuangan Nabi Muhammad SAW di Makkah.
( PEL 26 BT MS 213 )

BAND 3
-  TIADA –

B4D17E1
Mencontohi cara pendekatan dakwah Rasulullah SAW di Makkah. ( PEL 26 BT MS 210-214 )

B4D18E1
Menyatakan kepentingan peristiwa hijrah Rasulullah SAW.
( PEL 26 BT MS 221-224 )

BAND 5
-  TIADA –

BAND 6
-  TIADA –


PEL 27 : STRATEGI PERJUANGAN RASULULLAH SAW KE MEKAH   
   (BUKU TEKS 215-219)

BAND 1
-  TIADA –

BAND 2
-  TIADA –

B1D18E1
Menyatakan strategi dakwah Rasulullah SAW di Makkah.
( PEL 27 BT MS 216 )

BAND 4
-  TIADA –

B5D17E1
Beristiqamah dalam mengaplikasi perjuangan Rasulullah SAW.
( PEL 27 BT MS 216-219 )

B5D17E2
Mengaplikasi strategi dakwah Rasulullah SAW dengan istiqamah semasa berdakwah. ( PEL 27 BT MS 216-219 )

B6D17E1
Beristiqamah dalam berdakwah dan boleh dicontohi.
( PEL 27 BT MS 215-219 )


PEL 28 : HIJRAH RASULULLAH KE MADINAH  (BUKU TEKS 220-225)

B1D19E1
Menyatakan pengertian hijrah Rasulullah SAW.
( PEL 28 BT MS 221 )

B2D19E1
Menyatakan sebab berlakunya hijrah Rasulullah SAW.
( PEL 28 BT MS 221 )

B3D19E1
Menceritakan tentang peristiwa sebelum hijrah Rasulullah SAW dari Makkah ke Madinah.
( PEL 28 BT MS 221 )

BAND 4
-  TIADA –

B5D18E1
Beristiqamah dalam menghayati pengajaran hijrah dalam kehidupan.
( PEL 28 BT MS 220-224 )

B6D18E1
Beristiqamah dalam menghayati pengajaran hijrah dan boleh dicontohi.
( PEL 28 BT MS 220-225 )


PEL 29 UNIT 1 : ABU BAKAR AS SIDIQ RA  (BUKU TEKS 226-232)

B1D20E1
Menyatakan riwayat hidup tokoh-tokoh Islam:
• Abu Bakar al-Siddiq ( PEL 29 UNIT 1  BT MS 226 )

B2D20E1
Menyatakan peribadi tokoh-tokoh Islam:
• Abu Bakar al-Siddiq ( PEL 29 UNIT 1  BT MS 226 )

B3D20E1
Menyatakan sumbangan tokoh-tokoh Islam:
• Abu Bakar al-Siddiq ( PEL 29 UNIT 1  BT MS 226 )

B4D19E1
Menyatakan sumbangan perjuangan tokoh-tokoh Islam
• Abu Bakar al-Siddiq ( PEL 29 UNIT 1  BT MS 226 )

B5D19E1
Beristiqamah dalam menghayati pengorbanan tokoh-tokoh Islam:
• Abu Bakar al-Siddiq ( PEL 29 UNIT 1  BT MS 226 )

B6D19E1
Beristiqamah dalam menghayati perjuangan tokoh-tokoh Islam dan boleh dicontohi
• Abu Bakar al-Siddiq ( PEL 29 UNIT 1  BT MS 226 )


PEL 29 UNIT 2 : SAIDATINA KHADIJAH RA  (BUKU TEKS 233-235)

B1D20E1
Menyatakan riwayat hidup tokoh-tokoh Islam:
• Khadijah al-Khuwailid ( PEL 29 UNIT 2  BT MS 233 )

B2D20E1
Menyatakan peribadi tokoh-tokoh Islam:
• Khadijah al-Khuwailid ( PEL 29 UNIT 2  BT MS 233 )

B3D20E1
Menyatakan sumbangan tokoh-tokoh Islam:
• Khadijah al-Khuwailid ( PEL 29 UNIT 2  BT MS 233 )

B4D19E1
Menyatakan sumbangan perjuangan tokoh-tokoh Islam
• Khadijah al-Khuwailid ( PEL 29 UNIT 2  BT MS 233 )

B5D19E1
Beristiqamah dalam menghayati pengorbanan tokoh-tokoh Islam:
• Khadijah al-Khuwailid ( PEL 29 UNIT 2  BT MS 233 )

B6D19E1
Beristiqamah dalam menghayati perjuangan tokoh-tokoh Islam dan boleh dicontohi
• Khadijah al-Khuwailid ( PEL 29 UNIT 2  BT MS 233 )


PEL 29 UNIT 3 : ABU BAKAR AS SIDIQ RA  (BUKU TEKS 226-232)

B1D20E1
Menyatakan riwayat hidup tokoh-tokoh Islam:
• Sumaiyah ( PEL 29 UNIT 3  BT MS 236 )

B2D20E1
Menyatakan peribadi tokoh-tokoh Islam:
• Sumaiyah ( PEL 29 UNIT 3  BT MS 236 )

B3D20E1
Menyatakan sumbangan tokoh-tokoh Islam:
• Sumaiyah ( PEL 29 UNIT 3  BT MS 236 )

B4D19E1
Menyatakan sumbangan perjuangan tokoh-tokoh Islam
• Sumaiyah ( PEL 29 UNIT 3  BT MS 236 )

B5D19E1
Beristiqamah dalam menghayati pengorbanan tokoh-tokoh Islam:
• Sumaiyah ( PEL 29 UNIT 3  BT MS 236 )

B6D19E1
Beristiqamah dalam menghayati perjuangan tokoh-tokoh Islam dan boleh dicontohi
• Sumaiyah ( PEL 29 UNIT 3  BT MS 236 )


PEL 29 UNIT 4 : SAIDATINA KHADIJAH RA  (BUKU TEKS 233-235)

B1D20E1
Menyatakan riwayat hidup tokoh-tokoh Islam:
• Bilal bin Rabah ( PEL 29 UNIT 4  BT MS 239 )

B2D20E1
Menyatakan peribadi tokoh-tokoh Islam:
• Bilal bin Rabah ( PEL 29 UNIT 4  BT MS 239 )

B3D20E1
Menyatakan sumbangan tokoh-tokoh Islam:
• Bilal bin Rabah ( PEL 29 UNIT 4  BT MS 239 )
B4D19E1
Menyatakan sumbangan perjuangan tokoh-tokoh Islam
• Bilal bin Rabah ( PEL 29 UNIT 4  BT MS 239 )

B5D19E1
Beristiqamah dalam menghayati pengorbanan tokoh-tokoh Islam:
• Bilal bin Rabah ( PEL 29 UNIT 4  BT MS 239 )

B6D19E1
Beristiqamah dalam menghayati perjuangan tokoh-tokoh Islam dan boleh dicontohi
• Bilal bin Rabah ( PEL 29 UNIT 4  BT MS 239 )



BAHAGIAN ADAB : PELAJARAN 30-37
PEL 30 ADAB MENJAGA FITRAH LELAKI & PEREMPUAN                  
   (BUKU   TEKS 241-247)

B1D21E1
Mengia / menggeleng / diam dengan pergerakan badan (body language) atau memberi isyarat tentang adab:
• menjaga fitrah lelaki dan perempuan ( PEL 30 – BT MS 241 )
• berkawan ( PEL 31 – BT MS 248 )
• dengan ibu bapa ( PEL 32 – BT MS 253 )
• dengan keluarga ( PEL 33 – BT MS 258 )
• berguru ( PEL 34 – BT MS 263 )
• menuntut ilmu ( PEL 35 – BT MS 269 )
• menjaga harta sekolah ( PEL 36 – BT MS 274 )
• membaca al-Quran ( PEL 37 – BT MS 278


B2D21E1
Menyatakan perkara-perkara berkaitan adab
• menjaga fitrah lelaki dan perempuan ( PEL 30 – BT MS 241 )
• berkawan ( PEL 31 – BT MS 248 )
• dengan ibu bapa ( PEL 32 – BT MS 253 )
• dengan keluarga ( PEL 33 – BT MS 258 )
• berguru ( PEL 34 – BT MS 263 )
• menuntut ilmu ( PEL 35 – BT MS 269 )
• menjaga harta sekolah ( PEL 36 – BT MS 274 )
• membaca al-Quran ( PEL 37 – BT MS 278 )


B3D21E1
Melakukan adab:
• menjaga fitrah lelaki dan perempuan ( PEL 30 – BT MS 241 )
• berkawan ( PEL 31 – BT MS 248 )
• dengan ibu bapa ( PEL 32 – BT MS 253 )
• dengan keluarga ( PEL 33 – BT MS 258 )
• berguru ( PEL 34 – BT MS 263 )
• menuntut ilmu ( PEL 35 – BT MS 269 )
• menjaga harta sekolah ( PEL 36 – BT MS 274 )
• membaca al-Quran ( PEL 37 – BT MS 278


B4D20E1
Melakukan adab dengan betul:
• menjaga fitrah lelaki dan perempuan ( PEL 30 – BT MS 241 )
• berkawan ( PEL 31 – BT MS 248 )
• dengan ibu bapa ( PEL 32 – BT MS 253 )
• dengan keluarga ( PEL 33 – BT MS 258 )
• berguru ( PEL 34 – BT MS 263 )
• menuntut ilmu ( PEL 35 – BT MS 269 )
• menjaga harta sekolah ( PEL 36 – BT MS 274 )
• membaca al-Quran ( PEL 37 – BT MS 278 )


B5D20E1
Melakukan adab dengan betul dan istiqamah:
• menjaga fitrah lelaki dan perempuan ( PEL 30 – BT MS 241 )
• berkawan ( PEL 31 – BT MS 248 )
• dengan ibu bapa ( PEL 32 – BT MS 253 )
• dengan keluarga ( PEL 33 – BT MS 258 )
• berguru ( PEL 34 – BT MS 263 )
• menuntut ilmu ( PEL 35 – BT MS 269 )
• menjaga harta sekolah ( PEL 36 – BT MS 274 )
• membaca al-Quran ( PEL 37 – BT MS 278 )


B6D20E1
Melakukan adab dengan betul, istiqamah dan boleh dicontohi::
• menjaga fitrah lelaki dan perempuan ( PEL 30 – BT MS 241 )
• berkawan ( PEL 31 – BT MS 248 )
• dengan ibu bapa ( PEL 32 – BT MS 253 )
• dengan keluarga ( PEL 33 – BT MS 258 )
• berguru ( PEL 34 – BT MS 263 )
• menuntut ilmu ( PEL 35 – BT MS 269 )
• menjaga harta sekolah ( PEL 36 – BT MS 274 )
• membaca al-Quran ( PEL 37 – BT MS 278)


Di atas adalah DSP yang telah saya susun Band mengikut tajuk... 
saya izinkan dan halalkan di'copy' tapi perlu disemak dan diteliti semula takut-takut ada yang salah... ( atau bole emelkan kepada saya request soft copy.. yasirahy@yahoo.com  - nyatakan nama dan nama sekolah ustaz/ah)... Semoga bermanfaat untuk semua dan menjadi jariah yang berterusan untuk saya dan keluarga... Alhamdulillah, Allah mudahkan segala kerja dan urusan ini... 3hari tidak berganjak dari meja kerja ini... Apapun, lakukan dengan penuh keikhlasan dan keseronokan supaya tidak terlalu menekan jiwa dan jasad........


 MEJA ORANG SEBELAH...

MEJA ORANG BELAKANG...

DI SEBALIK TABIR......






WAKTU... 
kadang-kadang lambat bagi yang menunggu, 
tapi.. terlalu cepat bagi yang terburu-buru. 
terlalu panjang bagi yang gundah, 
terlalu pendek bagi yang bahagia, 
tapi... bagi yang SELALU BERSYUKUR dan BERSABAR...
 maka waktu adalah kesempatan dan kebahagiaan...
 membuka kenyataan hidup. 
Bersyukur mengubah apa yang kita miliki menjadi cukup. 
tetaplah bersyukur... 
kerana hari ini kita masih diberi waktu 
dan kesempatan untuk menikmatinya...


Sebuah Doa:

Ya Allah, 
Janganlah Engkau jadikan aku kecewa 
dengan berdoa kepadaMu, 
wahai Rabbku.
Jadilah Engkau yang Maha Lemah Lembut
 dan belas kasih kepadaku, 
wahai sebaik-baik Zat yang diminta
 dan semulia-mulia yang memberi.

Ya Allah,
Jadikanlah ketakwaan BEKAL kami,
Jadikan SYURGA tempat kembali kami,
Anugerahilah kami rasa SYUKUR
 yang membuatMu redha kepada kami
dan sifat WARA' yang menghalang kami
 dari berMAKSIAT kepadamu.

Aamiin , Aamiin Ya Rabbal A'lamiin.

KRONOLOGI PELAKSANAAN PBS TING.1

PANITIA PENDIDIKAN ISLAM SMK TAMAN UNIVERSITI

2 - 4 APRIL 2012 - KURSUS PENYEBARAN PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH ( PBS ) PENDIDIKAN ISLAM TINGKATAN 1 2012 BAGI DAERAH JOHOR BAHRU


10 APRIL 2012 - TAKLIMAT PELAKSANAAN PBS TINGKATAN 1 KEPADA RAKAN PANITIA & PELAJAR YANG TERLIBAT...

23 APRIL 2012 - MESYUARAT PBS PERINGKAT SEKOLAH KEPADA SEMUA GURU MATAPELAJARAN TINGKATAN 1

27 APRIL 2012 - MESYUARAT PELAKSANAAN PBS PENDIDIKAN ISLAM TINGKATAN 1 PANITIA SESI PETANG 2012

30 APRIL 2012 - PBS PENDIDIKAN ISLAM TINGKATAN 1... KERJA MENGEDIT DOKUMEN STANDARD PRESTASI ( DSP )...

4 MEI 2012 - PEMENTORAN PBS PENDIDIKAN ISLAM TINGKATAN 1 KEPADA RAKAN PANITIA...

11 MEI 2012 - BENGKEL BINA EVIDENCE PBS PENDIDIKAN ISLAM TINGKATAN 1 BERSAMA RAKAN PANITIA SESI PETANG

14 MEI 2012 - PEMANTAUAN PELAKSANAAN PBS PENDIDIKAN ISLAM TINGKATAN SATU GURU PENDIDIKAN ISLAM SESI PETANG SMKTUN

15 JUN 2012 - HARI TERBUKA 2012 & TAKLIMAT PELAKSANAAN PBS TING.1 KEPADA PARA IBUBAPA


LINK









35 comments:

  1. salam ustazah, mohon share DSP pbs ni.. byk menbantu lebih clear cara nk laksana PBS.. kalau2 ade instrument leh kongsi sm2..

    ReplyDelete
  2. emel saya yasirahy@yahoo.com... nanti saya emel keseluruhannya,,, instrumen lum siap sepenuhnya.. masih bina

    ReplyDelete
  3. Salam ustazah, mohon share adam_arsyad@yahoo.com...

    ReplyDelete
  4. Salam, Ustazah Yasirah. Seperti nama ustazah memang memudahkan kerja-kerja saya. Terima Kasih Banyak-banyak . Mohon share, ya.. jazakillah....

    ReplyDelete
  5. assalam ustzh...ble emailkn intrumen n format pbs ni spenuhnya...tq, ekhram_82@yahoo.com

    ReplyDelete
  6. asslamau'alaikum wrt wbt

    minta emelkan instrumen dan format pbs ustazah ke alamat saya...firdaus.smkpitas2@gmail.com
    syukran
    jazaakillahulkhair
    ramadhan kareem

    ReplyDelete
  7. wslm.. da emel.. cuba check,,, kalau xde ,,, request emel yasirahy@yahoo.com

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum ustazah..mohon share ye..luqmanyunus88@gmail.com

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum ustazah. mohon share dsp ustazah. sjuraidah@gmail.com

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum wtb! ana akhukum fillah min sabah!tumpang share ya!kalau boleh ,tlg emelkan yg berkaitan ke emel saya ;zadrine&gmail.com. jazakillah khairan khatira!

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum ustazah. mintak izin copy bahan pbs.. mohon juga klu ada instrumen tolong sendkan kepada saya : karapule@yahoo.com -hamdi kedah
    jazakallahu khair.

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum ya ustazah. saya mohon dapat share dengan saya: hidayatiahmad84@gmail.com
    syukran :)

    ReplyDelete
  13. salam..ustazah,sy mastura..mohon share ngn sy juga,,sy ad emel ustazah tp xde reply..syukran ye..ni emel sy walyatalattof85@yahoo.com

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum.... blh tak sy nak minta no.pon ustzah...nak tanya beberapa perkara pasal pbs ni...

    ReplyDelete
  15. Wslm.. saya bukan mahir sangat apalagi pakar.. mungkin ada yang saya tahu, tidak pasti dan tidak tahu.. apapun mana bole ditolong InsyaAllah,, 0197767349

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum usTAZAH, mohon bantuan emailkan ke saya, saya ada beri email ke ustazah, makna85@gmail.com.

    ReplyDelete
  17. assalamualaikum ustazah...sya memohon bantuan ustazah untuk share....sya terlalu baru tentang pbs ini.....email saya maizatulliyanashafie@yahoo.com
    ...syukran ustazah,,,

    ReplyDelete
  18. assalamualaikum ustazah... mohon share dengan saya... ieezane@yahoo.com jzkk~

    ReplyDelete
  19. assalamualaikum ustazah... mohon share dengan saya jg... yanna85@yahoo.com syukran ustazah..

    ReplyDelete
  20. Assalaamu'alaikum ustazah... saya pun mohon share.. limi70@yahoo.com.my terima kasih ustazah... moga rahmat Allah sentiasa mengiringi perjalanan hidup ustazah..

    ReplyDelete
  21. assalamualaikum ustazah...sy mohon share juga...email ke sy ye
    aqlisha_hardayana@yahoo.com . terima kasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  22. MINTA REQUET MELALUI EMEL SAYA yasirahy@yahoo.com..
    SENANG SAYA REPLY TERUS...
    REQUEST KAT SINI BIASANYA LAMBAT SAYA NAK DETECT

    ReplyDelete
  23. Salam..ustazah yasirah...email kat saya juga..ustazahpuspa@gmail.com ..syukran ...

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum ustazah,mohon share juga...izzahnur76@yahoo.com.terima kasih

    ReplyDelete
  25. SALAM,
    ustazah mohon softcopy blh...norul.akma@smkelopura.my
    tq.

    ReplyDelete
  26. salam ustazah, mohon jasa baik ustazah untuk share juga...ju.kamarudin@gmail.com..jazakillah khairan kathira.

    ReplyDelete
  27. Salam, sekadar nak berkongsi Borang Transit PBS yang fleksibel untuk semua subjek. Terdapat contoh Borang Transit utnuk PI Ting 1 yang telah diisikan semua eviden tetapi belum didaftarkan tajuk/unit. Sila lawati dan tinggalkan komen jika sudi:
    http://eformrpm-pbs.blogspot.com/2013/02/pengenalan.html

    ReplyDelete
  28. salam ustazah, mohon share gak arahmercu@yahoo.com, tq

    ReplyDelete
  29. ......السلام عليكم
    nak minta tlg email juga....kalau dah ada yg ting 3...mau juga....
    isa2620@gmail.com

    ReplyDelete